October 27, 2025

Sådan kan din virksomhed arbejde målrettet med klima og ressourcer

“Grøn omstilling” og “bæredygtighed” fylder mere og mere på virksomhedernes dagsorden – måske også hos jer. Nøglen er at arbejde konkret og datadrevet: hvor ligger udledningerne, og hvilke tiltag giver mest effekt pr. krone og pr. ton-km?

En mere CO₂-effektiv transport – også til søs

I mange forsyningskæder er produktion, lagre og især transport blandt de største kilder til CO₂. Derfor kan der være meget at hente ved at optimere ruter og valg af transportmiddel. Skibsfart kan på lange stræk ofte give et lavere CO₂e-aftryk pr. transporteret ton end mange enkeltstående vejtransporter, fordi kapaciteten udnyttes bedre. Det kræver planlægning, men stordrift kan gøre en mærkbar forskel i intensitet (pr. ton-km).

Udnyt stordrift og kapacitet

EEffektivisering handler grundlæggende om at flytte mest muligt gods med færrest mulige ture. Det opnås ved at vælge det rette transportmiddel på de rigtige stræk—vej, banespor eller skib—samt ved at planlægge for høj fyldningsgrad og udnytte kapaciteten i de relevante trailertyper. På vejleddene kan ecodriving og dæk med lav rullemodstand yderligere sænke brændstofforbruget. Når flere af disse greb kombineres, kan virksomheden opnå både drifts- og klimaeffekter, eksempelvis lavere forbrug pr. ton-km, uden at gå på kompromis med leveringssikkerheden.

Den største gevinst opnås, når de lange stræk flyttes til søtransport, hvor ét skib kan bære meget store volumener i én afgang. Den høje kapacitet betyder, at gods konsolideres på færre afgange, hvilket ofte giver et lavere CO₂e-aftryk pr. ton-km end mange enkeltstående ture på vej. Hvor det er relevant, kan sø transporten kombineres med bane eller vej på for- og efterløb, så fyldningsgrad og rute planlægges samlet. På den måde udnyttes stordrift uden at gå på kompromis med leveringssikkerhed og tidspunkter.

Få rådgivning fra en logistikpartner med dokumentation

Valget af fragtmetode bør træffes på baggrund af data og konkrete behov: leveringstid, leveringssikkerhed, pris og forventet CO₂e-påvirkning. En professionel partner kan sammenligne relevante scenarier og vise både forventet og faktisk CO₂e, så beslutninger træffes på et oplyst grundlag.

Sådan arbejder vi hos H. Daugaard

Vi rådgiver om CO₂-optimerede løsninger i praksis og dokumenterer effekten. For hver løsning estimerer vi påvirkningen før opstart og rapporterer den faktiske udledning efter levering pr. rute eller ordre. Hvor det er egnet, tilbyder vi multimodale løsninger på tværs af vej, jernbane og skib, og vi arbejder systematisk med fyldningsgrad, materielvalg og køredata. Metode og afgrænsning fremgår af vores ESG-/“Metode & data”-sektion.

Få rådgivning