March 26, 2025
EU’s vejpakke imod social dumping og for bedre arbejdsmiljø
Lær mere om EUs vejpakke mod social dumping i denne artikel.

Hvad indeholder de nye regler?
- Chaufførens arbejde uden for eget hjemland betragtes som udstationering og skal dermed aflønnes efter gældende nationale vilkår.
- Det betyder, at kørsel imellem f.eks. Tyskland og Spanien skal aflønnes efter hhv. tysk og spansk overenskomst.
- Alle ture skal registreres i et nyt administrativt system IMI (EU´s kontrolsystem).
- Cabotagereglerne eller reglerne for brug af udenlandske chauffører nationalt skærpes yderligere.
- Når kvoten er brugt, skal bilen sendes ud af landet.
- Der indføres krav om, at bilen skal returnere til hjemlandet hver 8. uge

Hvad betyder det så for transportbranchen og vores samarbejde?
- Rigtig meget ekstra administration – specielt for at sikre, at chaufføren får den rigtige løn i de lande der arbejdes i.
- Rigtig mange spildte kilometer og unødige CO2-udslip, når bilerne skal returnere til deres indregistreringsland, hvor der sjældent er varer med.
- Øget pres på kapaciteten.
Ovenstående skaber naturligvis øgede omkostninger for hele logistikbranchen.