October 27, 2025

Strøm på farten med solceller – mindre tomgang, mere rækkevidde

Udviklingen i nye løsninger til transportbranchen går stærkt. Vi følger med og tester løbende tiltag, når det giver mening i driften. Derfor kører to af vores lastbiler nu med solcellepaneler på taget..

Når en chauffør er på lange ture, kan der være flere overnatninger i bilen. Ventetid ved læs og los – fx i det nordlige Sverige – gør, at lastbilen fungerer som opholdssted: her soves, ses tv, laves mad og kaffe, og telefon/computer oplades. Alt det kræver strøm. Traditionelt dækkes behovet ofte ved tomgangskørsel for at lade batterierne.

Solceller mindsker behovet for tomgang

Med solceller på taget kan hjælpeenergien til kabinen/bopælsdelen produceres, mens bilen kører – og når den holder stille. Det kan reducere behovet for tomgang og dermed også dieselforbruget og CO₂-udledningen knyttet til tomgang. For chaufførerne betyder det mindre bekymring for strømforbrug og mere ro i hverdagen.

Teknologien bag

Vi bruger solceller fra Green Energy / MIPV.pro, udviklet til mobile enheder. På køretøjer stilles der andre krav end på bygninger: Panelerne skal være lette, kunne tåle vibrationer og bevægelse og passe til kurvede overflader.

De almindelige, krystallinske silicium-paneler, som typisk ses på tage og i solparker, er stive og tunge og egner sig bedst til stationære installationer. På køretøjer kan vibrationer, slag og temperaturudsving belaste materialet og med tiden forringe ydelsen. Der findes også “fleksible” krystallinske paneler, men gentagen bøjning og bevægelse kan ligeledes påvirke holdbarheden.

På vores lastbiler anvender vi i stedet CIGS-paneler (kobber, indium, gallium, selenid). Det aktive lag deponeres på en tynd, robust bærer, og panelerne er konstrueret til lav vægt og høj tolerancen over for vibrationer. Panelerne limes på taget med automotive-godkendte materialer og tilsluttes via en MPPT-laderegulator, der styrer opladningen af batterierne, både under kørsel og ved stilstand. Løsningen er udviklet med henblik på drift på mobile platforme og daglig brug i transportmiljøer.

Tilfredse chauffører – og læring til drift

Med solceller kan vi opretholde strøm til kabinen uden at starte motoren i mange situationer. Det giver bedre komfort for chaufførerne og kan bidrage til mindre brændstofforbrug ved stilstand. Vi udruller og tester nu løsningen på flere biler for at indsamle driftserfaring og data – og foreløbigt er tilbagemeldingerne positive.